دندانپزشکی کودکان


 آنچه در دندانپزشکی کودکان باید بیشتر از درمان مورد توجه والدین باشد،پیشگیری از پوسیدگی های دندانی است.

البته درمان های پیشگیرانه،مثل فلوراید  تراپی،فضانگهدارها و شیارپوش ها ،هردو بخش درمان و پیشگیری را باهم شامل می شوند.ضمناً مشاوره های ارتودنسی در سنین کودکی می تواند از مشکلات بهم ریختگی و نامرتبی احتمالی دندان های اطفال جلوگیری نمایند.
اما مقصود اصلی از پیشگیری در دندانپزشکی کودکان،عادت کردن کودک به استفاده ی مداوم از مسواک و نخ دندان و دهانشویه ها و البته شیوه صحیح استفاده از آن ها،در سنین خردسالی می باشد.
اگر در پیشگیری از مشکلات دندانی و فکی کودکان،کوتاهی صورت بگیرد،شایسته است که والدین با درمان های دندانپزشکی اطفال که با توضیحات مختصر در زیر لیست شده اند،بیشتر آشنا گردند:


۱. پالپوتومی و وپالپکتومی(عصب کشی اطفال) :دندانپزشک جهت تسکین درد،حذف عفونت و گاهی هم بدون علامت و فقط جهت انجام ترمیم دندان های شیری کودکان مجبور به انجام این درمان ها می باشد.باید توجه داشته باشیم اصرار به حفظ بعضی از دندان های شیری،از مشکلات و هزینه های بیشتر درمان کودک در بزرگسالی جلوگیری خواهد کرد.

۲.ترمیم های کامپوزیت و آمالگام دندان های شیری و دائمی: معمولاً دندان های شیری برای ترمیم های لازم در پوسیدگی ها، نیاز به پالپوتومی دارند،اما با توجه به رویش زودهنگام برخی دندان های دائمی،به جز ترمیم دندان های عصب کشی شده ی شیری،ترمیم های آمالگام و کامپوزیت در دندان های دائمی کودکان نیز رایج می باشند.
 
۳.روکشهای تمام استیل:
گاهی اوقات پس از پالپوتومی دندان شیری،بعلت مراجعه دیرهنگام برای درمان،ترمیم های معمول برای دندان شیری استحکام و ماندگاری کافی ندارند.
در این موارد روکش های فلزی پیش ساخته ای موجود هستند که روی دندان شیری قرار داده می شوند و استحکام کافی تاج دندان شیری را تا زمان تحلیل ریشه و لق شدن طبیعی آن فراهم می کنند.گاهی اصرار به نگهداری دندان شیری ،از مشکلات و نامرتبی دندان های کودک در آینده جلوگیری خواهد نمود.


۴.فیشور سیلنت (شیارپوش ها) در دندان های دائمی:
با توجه به کم توانی کودک در تمیز نمودن سطوح دندانی،شیارهای عمیق روی سطح جونده ی دندان های آسیاب دائمی کودک، توسط مواد مخصوص شیارپوش پوشیده و پُر می شوند،این درمان پیشگیرانه از پوسیدگی های زودهنگام سطح جونده ی دائمی کودکان جلوگیری می کند.

۵.فلوراید تراپی و برساژ:
فلوراید به عنوان یک ماده ی پیشگیری از پوسیدگی،به صورت غلیظ شده،توسط دندانپزشک روی دندان های کودکان جهت افزایش مقاومت به پوسیدگی،مورد استفاده قرار می گیرد. 

۶.فضانگهدارها:
در صورت از دست رفتن زودهنگام دندان های شیری ،جهت جلوگیری از نامرتبی دندان های بزرگسالی از فضانگهدارها استفاده می شوند.پس از رویش دندان های دائمی در جایگاه صحیح خود،فضانگهدارها برداشته خواهند شد.

۷.ارتودنسی متحرک 

 ۸.کشیدن ها